Jak kupovat motorku I.

Konečně jsem se dočkal, na mém účtu se tetelí potřebné finanční prostředky a já si mohu konečně splnit dlouho očekávaný sen. Sen v podobě nové motorky, seberu tedy peníze a hurá k prodejci mé vybrané značky, abych si rozbalil z fólie svůj fungl nový motocykl. Sepíšeme smlouvu, potřesem si pravicí a uháním plný blaženého pocitu domů na novém mazlíkovi, abych se mohl pochlubit. Jak jednoduché. Každý ale nemá takové štěstí nebo spíše peníze, aby zrovna koupil nový stroj a tak je volba jasná. Koupím ojetou mašinu. Je to jediná možná alternativa.

Má to i svoji výhodu, protože pokud si vyberu dobře a budu mít štěstí na původního majitele, tak koupím stroj kvalitně zajetý a za mnohem lepší peníze. Ale co si budeme povídat, žít s vědomím, že tvoje mašina to měla poprvé s tebou, je taky krásný. Tím poprvé jsem myslel první kilák.

U nové mašiny je výhoda v tom, že Ti odpadají starosti s tím, který trapič ladič to měl před tebou a co se s motorkou za předchozího majitele dělo. Defakto, pokud je stroj nový, stačí ho zajet. Zajetí probíhá různě a podle typu mašiny a hlavně podle servisního manuálu. Z pravidla to bývá tak, že prvních několik stovek km je třeba motor zbytečně netrápit, co nejvíc řadit a otáčky držet v první polovině otáčkoměru. Je to z důvodu správného zajetí koleček v převodovce a celkového ochození nových součástek motoru, tím si motor vytvoří správné provozní vůle. Následuje brzká výměna oleje a filtru, jelikož při zabíhání převodovky se do oleje dostanou drobné špony z nových, nezajetých koleček. Potom je to o malinko zábavnější, mašině už můžu malinko popustit uzdu a pohybovat se mohu do vyššího spektra otáček, nikoliv však ještě do plnejch. To si mohu dovolit, až když je stroj správně zajetý, dle doporučení výrobce. Toto bylo hodně zjednodušeně popsáno co čeká majitele nové motorky, celkem brnkačka.

Nyní si pojďme popsat pár zásad, jak kupovat motorku a nenapálit se. Ne každý má ve svém okolí, někoho, kdo rozumí mašinám a dokáže odhalit skryté nedostatky. Když už ano, tak zrovna nemá čas jet s tebou zkouknout to, když zrovna na netu je ta vysněná, kterou chci, ale majitel se dušuje, že má spoustu zájemců, a že na to spěchá. Babo raď nebo spíš Majku raď. Toto je klasický scénář, kdy mě nezbyde nic jiného, než se sebrat, jet sám prohlédnout si tu vysněnou krásku a vydat se tak na milost a nemilost vyčůranýmu prodejci, který se Ti snaží prodat v Německu totálku a v Čechách tu samou mašinu v rádoby TOP stavu.

Bohužel doba je taková, že se prodejci ničeho neštítí, ani toho, že Ti prodají stroj, na kterým se v první zatáčce vydáš na výlet do svoditel, protože byl už jednou dost padený s prasklým rámem, ale původní majitel měl šikovnýho souseda se svářečkou a za flášu levný kořalky z Lidlu mu nějak dal rám dokupy. Pak se posvářej plasty, koupěj se nejlevnější tuningové miniblinkry a zrcátka, no hurá s tím na net s přídomkem TOP stav. Není to sranda, při těchto “skrytých” závadách jde skutečně o život. Může to v první zatáčce prasknout a v lepším případě roztřelíš jen mašinu.

Nyní Tě seznámím se zásadami, bez kterých se při koupi ojeté mašiny neobejdeš a které Ti pomohou odhalit nedostatky a včas dát ruce pryč.

Jak kupovat motorku – zásada první

Tuto zásadu budeme nazývat zásadou “než pro ni vyjedu“. Často se stává, že mašinu prodává týpek, který bydlí na druhém konci republiky a je víc než zbytečné jezdit sem a tam stovky km. Jasně asi si říkáš, že ten stroj přeci musíš vidět, ale začni tím, že si necháš poslat detailní fotky ze všech stran a co nejvíc informací o stroji.

Neměl by mezi těmi informacemi chybět VIN kód mašiny, ze kterého se hodně dozvíš. Za prvé skutečný rok výroby, za druhé zkontroluješ si dle něj v databázi na netu, zdali nebyla mašina kradená. Dále, pokud budeš mít to štěstí a mašina byla koupená a servisovaná u nás, máš možnost zavolat do autorizovaného servisu a dotázat se na servisní historii stroje.

Další věc je zjisti si a vytiskni na netu nebo od výrobce stroje, co nejvíce informací o daném stroji, jako originál barevné kombinace, které byly pro tento modelový ročník v nabídce výrobce, přesné poskládání barev, odstíny barev kapot a vík motoru, tvary a barvy polepů, také které polepy jsou v originálu zalakovány a které ne, tvar a značku origo blinkrů, výfuků, zrcátek a stupaček, zkrátka a dobře věcí, které se při pádu rády ulámou a pak se nahrazují méně kvalitními replikami (samozřejmě pokud bude majitel tvrdit, že je stroj v origo, nikdy nepadeným stavu) poslední věc je origo barva ráfků, pokud jsou v laku. U bořených mašin rošířené je leštění ráfků, kdy při havárii je ráfek poškozený, dá se opravit, ale při rovnání popraská lak, a tak se to jen obrousí a vyleští. Hodně věcí zjistíš právě z těch fotek a máš tudíš možnost od toho zavčasu dát ruce pryč.

Jak kupovat motorku?

Hans / Pixabay

Štítky:

Příspěvek je bez komentáře.

Přidejte odpověď