
V chladném říjnovém dni s datem 31.10.2009 na písníku Laguna v Bělči nad Orlicí se konal od 9:00 do 15:00 testovací den továrních enduro motocyklů KTM připravených pro modelový rok 2010. Pořadatelem těchto testovacích jízd pro veřejnost byl oficiální dealer Trojan KTM sídlící v Hradci Králové.
U dvoutaktních modelů došlo krom jiného k inovaci v podobě zesílení hlavy válce pro lepší mechanickou pevnost a strmější úhel řízení. U čtyřtaktů doznal hlavních změn především rám, který je k hlavě řízení navařen o 10mm níže, než u loňských modelů, což má mít za následek lepší ovladatelnost a manipulaci s předním kolem. Celkově bylo zapracováno na nastevení odpružení podvozku. Změny se týkají také přední brzdy Brembo a nového airboxu. O přenos síly na zadní kolo se stará řetěz typu X-ring od DID namísto původní Reginy.
Připraveno bylo ke zkušebním jízdám pět ostrých endur v kubaturách 250, 400 a 450ccm s klasickou spojkou a 450 a 530ccm s poloumatomatem řazení. Jezdci se střídali v jízdách cca po čtvrt hodinových intervalech, kdy pro ně byla připravena trať na břehu Bělečeského písníku, která byla tvořena kombinací písku a hlíny. Na odvážnější jezdce čekalo i písečné “dunové pole”, které však vyzkoušeli jen Ti ostřílenější. Jediný zástupce dvoutaktně bijícího srdce byla KTM 250 EXC, kterou si testující jezdci nejvíce pochvalovali pro její široké spektrum využitelných otáček a dobrou ovladatelnost.
Oproti tomu KTM 450 a 530 EXC Recluse pro svou poloautomatickou spojkou (kterou známe třeba z našich klasických kývaček) byly pro jezdce spíše oříšek, protože páčku spojky na těchto modelech nahradila páčka zadní brzdy. Díky tomu jsme mohli na trati během jízdy vidět momenty, kdy jezdec na výjezdu ve snaze brát motorku od spoda a rychle řadit, díky nezvyklosti řadit bez spojky mačkal páčku zadní brzdy, která vždy problikla na zadním koncovém světle a jezdec se tak než aby zrychloval zpomalil.
Řazení je však klasické jak jej známe všichni. Mimo “ochuzení” o spojkovou páčku jsou tyto modely připraveny o páku zadní brzdy, kterou je však možné doplnit. Některým jezdcům to však nevadilo a i přes tuto technickou nevšednost uháněli v plném tempu bez známek jakéhokoliv zaváhání či nejistoty. Výhodou absence spojky může být ta, že pokud jezdec se svým strojem upadne, tak stačí motorku zvednout a ještě se s pomalu otáčejícím kolem rychle rozjet. Motorka nemá ani šanci chcípnout. Díky ochotě organizátorů se jezdci mohli vystřídat na jednotlivých kubaturách a udělat si tak obrázek o tom, která motorka byla pro ně vyhovující.
K vidění byly i jiné stroje KTM, které bylo možné taktéž otestovat. Do ruky se Vám mohla dostat KTM 990 Adventure se svým dvouválcovým motorem nebo KTM 690 Enduro R. Jako doplnění předváděcích motocyklů stály modelem i KTM 690 Enduro, KTM 990 Supermoto T a KTM 450 EXC Factory Kit s laděným výfukem Acrapovic. KTM 990 Supermoto budilo veliký zájem pro svůj dvouválcový motor s úhlem válců 75°, výkonem 85kW a kroutícím momentem 97Nm, kterému dal vyniknout trubkový rám z chrom-molybdenu. I přes chladné podzimní počasí byla účast na testovacích jízdách hojná i co se týče diváků a můžeme se tak těšit zase na přesrok, kdy nám pan Trojan se svými kolegy představí motoyckly KTM pro rok 2011.
Technické údaje testovaných a předváděných modelů
KTM 250 EXC |
|
Typ motoru |
1-válec, 2-taktní |
Zdvihový objem |
249 ccm |
Startér |
startovací páka |
Převodovka |
5-stupňová |
Chlazení |
kapalinové |
Spojka |
hydraulická, vícelamelová v olejové lázni |
Rám |
centrální trubkový chrom-molybdenový |
Zdvih pérování přední |
300 mm |
Zdvih pérování zadní |
335 mm |
Rozvor |
1475±10 mm |
Výška sedla |
925 mm |
Objem nádrže |
cca 9,5 l |
Schá hmotnost |
cca 100,8 kg |
KTM 400 EXC |
|
Typ motoru |
1-válec, 4-taktní |
Zdvihový objem |
393,4 ccm |
Startér |
startovací páka a E-starter |
Převodovka |
6-stupňová |
Chlazení |
kapalinové |
Spojka |
hydraulická, vícelamelová v olejové lázni |
Rám |
centrální trubkový chrom-molybdenový |
Zdvih pérování přední |
300 mm |
Zdvih pérování zadní |
335 mm |
Rozvor |
1481±10 mm |
Výška sedla |
985 mm |
Objem nádrže |
cca 9 l |
Schá hmotnost |
cca 113,9 kg |
KTM 450 EXC |
|
Typ motoru |
1-válec, 4-taktní |
Zdvihový objem |
449 ccm |
Startér |
startovací páka a E-starter |
Převodovka |
6-stupňová |
Chlazení |
kapalinové |
Spojka |
hydraulická poloautomatická, vícelamelová v olejové lázni |
Rám |
centrální trubkový chrom-molybdenový |
Zdvih pérování přední |
300 mm |
Zdvih pérování zadní |
335 mm |
Rozvor |
1481±10 mm |
Výška sedla |
985 mm |
Objem nádrže |
cca 9 l |
Schá hmotnost |
cca 113,9 kg |
KTM 530 EXC |
|
Typ motoru |
1-válec, 4-taktní |
Zdvihový objem |
510,4 ccm |
Startér |
startovací páka a E-starter |
Převodovka |
6-stupňová |
Chlazení |
kapalinové |
Spojka |
hydraulická poloautomatická, vícelamelová v olejové lázni |
Rám |
centrální trubkový chrom-molybdenový |
Zdvih pérování přední |
300 mm |
Zdvih pérování zadní |
335 mm |
Rozvor |
1481±10 mm |
Výška sedla |
985 mm |
Objem nádrže |
cca 9 l |
Schá hmotnost |
cca 113,9 kg |
KTM 990 Adventure |
|
Typ motoru |
2-válec, 4-taktní, V75° |
Zdvihový objem |
999 ccm |
Výkon |
78 kW/8 250 ot/min |
Max. točivý moment |
100 Nm/6 750 ot/min |
Startér |
elektrický startér |
Převodovka |
6-stupňová |
Karburátory |
Keihin, el. vstřikování |
Chlazení |
kapalinové |
Spojka |
hydraulická poloautomatická, vícelamelová v olejové lázni |
Typ podvozku |
s ABS, možnost vypnutí, dvou okruhové |
Rám |
centrální trubkový chrom-molybdenový |
Zdvih pérování přední |
210 mm |
Zdvih pérování zadní |
215 mm |
Brzda přední |
2xBrembo 2-pístková,plov.,plov. kot. |
Brzda zadní |
Brembo 2-pístková,plov.,brzd.kot. |
Rozvor |
1570±10 mm |
Výška sedla |
860 mm |
Objem nádrže |
cca. 19,5 litrů/4 litry rezerva |
Schá hmotnost |
cca 209 kg |
KTM 690 ENDURO R |
|
Typ motoru |
1-válec, 4-taktní |
Zdvihový objem |
654 ccm |
Startér |
elektrický startér |
Převodovka |
6-stupňová |
Chlazení |
kapalinové |
Spojka |
hydraulická poloautomatická, vícelamelová v olejové lázni |
Rám |
centrální trubkový chrom-molybdenový |
Zdvih pérování přední |
275 mm |
Zdvih pérování zadní |
275 mm |
Brzda přední |
2xBrembo 2-pístková,plov.,plov. kot. |
Brzda zadní |
Brembo 2-pístková,plov.,brzd.kot. |
Rozvor |
1498±15 mm |
Výška sedla |
930 mm |
Objem nádrže |
cca. 12 litrů |
Schá hmotnost |
cca 138,5 kg |