Orange Day 2009

Orange Day 2009

awlodarski / Pixabay

V chladném říjnovém dni s datem 31.10.2009 na písníku Laguna v Bělči nad Orlicí se konal od 9:00 do 15:00 testovací den továrních enduro motocyklů KTM připravených pro modelový rok 2010. Pořadatelem těchto testovacích jízd pro veřejnost byl oficiální dealer Trojan KTM sídlící v Hradci Králové.

U dvoutaktních modelů došlo krom jiného k inovaci v podobě zesílení hlavy válce pro lepší mechanickou pevnost a strmější úhel řízení. U čtyřtaktů doznal hlavních změn především rám, který je k hlavě řízení navařen o 10mm níže, než u loňských modelů, což má mít za následek lepší ovladatelnost a manipulaci s předním kolem. Celkově bylo zapracováno na nastevení odpružení podvozku. Změny se týkají také přední brzdy Brembo a nového airboxu. O přenos síly na zadní kolo se stará řetěz typu X-ring od DID namísto původní Reginy.

Připraveno bylo ke zkušebním jízdám pět ostrých endur v kubaturách 250, 400 a 450ccm s klasickou spojkou a 450 a 530ccm s poloumatomatem řazení. Jezdci se střídali v jízdách cca po čtvrt hodinových intervalech, kdy pro ně byla připravena trať na břehu Bělečeského písníku, která byla tvořena kombinací písku a hlíny. Na odvážnější jezdce čekalo i písečné “dunové pole”, které však vyzkoušeli jen Ti ostřílenější. Jediný zástupce dvoutaktně bijícího srdce byla KTM 250 EXC, kterou si testující jezdci nejvíce pochvalovali pro její široké spektrum využitelných otáček a dobrou ovladatelnost.

Oproti tomu KTM 450 a 530 EXC Recluse pro svou poloautomatickou spojkou (kterou známe třeba z našich klasických kývaček) byly pro jezdce spíše oříšek, protože páčku spojky na těchto modelech nahradila páčka zadní brzdy. Díky tomu jsme mohli na trati během jízdy vidět momenty, kdy jezdec na výjezdu ve snaze brát motorku od spoda a rychle řadit, díky nezvyklosti řadit bez spojky mačkal páčku zadní brzdy, která vždy problikla na zadním koncovém světle a jezdec se tak než aby zrychloval zpomalil.

Řazení je však klasické jak jej známe všichni. Mimo “ochuzení” o spojkovou páčku jsou tyto modely připraveny o páku zadní brzdy, kterou je však možné doplnit. Některým jezdcům to však nevadilo a i přes tuto technickou nevšednost uháněli v plném tempu bez známek jakéhokoliv zaváhání či nejistoty. Výhodou absence spojky může být ta, že pokud jezdec se svým strojem upadne, tak stačí motorku zvednout a ještě se s pomalu otáčejícím kolem rychle rozjet. Motorka nemá ani šanci chcípnout. Díky ochotě organizátorů se jezdci mohli vystřídat na jednotlivých kubaturách a udělat si tak obrázek o tom, která  motorka byla pro ně vyhovující.

K vidění byly i jiné stroje KTM, které bylo možné taktéž otestovat. Do ruky se Vám mohla dostat KTM 990 Adventure se svým dvouválcovým motorem nebo KTM 690 Enduro R. Jako doplnění předváděcích motocyklů stály modelem i KTM 690 Enduro, KTM 990 Supermoto T a KTM 450 EXC Factory Kit s laděným výfukem Acrapovic. KTM 990 Supermoto budilo veliký zájem pro svůj dvouválcový motor s úhlem válců 75°, výkonem 85kW a kroutícím momentem 97Nm, kterému dal vyniknout trubkový rám z chrom-molybdenu. I přes chladné podzimní počasí byla účast na testovacích jízdách hojná i co se týče diváků a můžeme se tak těšit zase na přesrok, kdy nám pan Trojan se svými kolegy představí motoyckly KTM pro rok 2011.

Technické údaje testovaných a předváděných modelů

KTM 250 EXC

Typ motoru

1-válec, 2-taktní

Zdvihový objem

249 ccm

Startér

startovací páka

Převodovka

5-stupňová

Chlazení

kapalinové

Spojka

hydraulická, vícelamelová v olejové lázni

Rám

centrální trubkový chrom-molybdenový

Zdvih pérování přední

300 mm

Zdvih pérování zadní

335 mm

Rozvor

1475±10 mm

Výška sedla

925 mm

Objem nádrže

cca 9,5 l

Schá hmotnost

cca 100,8 kg

KTM 400 EXC

Typ motoru

1-válec, 4-taktní

Zdvihový objem

393,4 ccm

Startér

startovací páka a E-starter

Převodovka

6-stupňová

Chlazení

kapalinové

Spojka

hydraulická, vícelamelová v olejové lázni

Rám

centrální trubkový chrom-molybdenový

Zdvih pérování přední

300 mm

Zdvih pérování zadní

335 mm

Rozvor

1481±10 mm

Výška sedla

985 mm

Objem nádrže

cca 9 l

Schá hmotnost

cca 113,9 kg

KTM 450 EXC

Typ motoru

1-válec, 4-taktní

Zdvihový objem

449 ccm

Startér

startovací páka a E-starter

Převodovka

6-stupňová

Chlazení

kapalinové

Spojka

hydraulická poloautomatická, vícelamelová v olejové lázni

Rám

centrální trubkový chrom-molybdenový

Zdvih pérování přední

300 mm

Zdvih pérování zadní

335 mm

Rozvor

1481±10 mm

Výška sedla

985 mm

Objem nádrže

cca 9 l

Schá hmotnost

cca 113,9 kg

KTM 530 EXC

Typ motoru

1-válec, 4-taktní

Zdvihový objem

510,4 ccm

Startér

startovací páka a E-starter

Převodovka

6-stupňová

Chlazení

kapalinové

Spojka

hydraulická poloautomatická, vícelamelová v olejové lázni

Rám

centrální trubkový chrom-molybdenový

Zdvih pérování přední

300 mm

Zdvih pérování zadní

335 mm

Rozvor

1481±10 mm

Výška sedla

985 mm

Objem nádrže

cca 9 l

Schá hmotnost

cca 113,9 kg

KTM 990 Adventure

Typ motoru

2-válec, 4-taktní, V75°

Zdvihový objem

999 ccm

Výkon

78 kW/8 250 ot/min

Max. točivý moment

100 Nm/6 750 ot/min

Startér

elektrický startér

Převodovka

6-stupňová

Karburátory

Keihin, el. vstřikování

Chlazení

kapalinové

Spojka

hydraulická poloautomatická, vícelamelová v olejové lázni

Typ podvozku

s ABS, možnost vypnutí, dvou okruhové

Rám

centrální trubkový chrom-molybdenový

Zdvih pérování přední

210 mm

Zdvih pérování zadní

215 mm

Brzda přední

2xBrembo 2-pístková,plov.,plov. kot.

Brzda zadní

Brembo 2-pístková,plov.,brzd.kot.

Rozvor

1570±10 mm

Výška sedla

860 mm

Objem nádrže

cca. 19,5 litrů/4 litry rezerva

Schá hmotnost

cca 209 kg

KTM 690 ENDURO R

Typ motoru

1-válec, 4-taktní

Zdvihový objem

654 ccm

Startér

elektrický startér

Převodovka

6-stupňová

Chlazení

kapalinové

Spojka

hydraulická poloautomatická, vícelamelová v olejové lázni

Rám

centrální trubkový chrom-molybdenový

Zdvih pérování přední

275 mm

Zdvih pérování zadní

275 mm

Brzda přední

2xBrembo 2-pístková,plov.,plov. kot.

Brzda zadní

Brembo 2-pístková,plov.,brzd.kot.

Rozvor

1498±15 mm

Výška sedla

930 mm

Objem nádrže

cca. 12 litrů

Schá hmotnost

cca 138,5 kg

Štítky:

Příspěvek je bez komentáře.

Přidejte odpověď