BMW concept 6

BMW concept 6

Photo Credit: the tЯefts via Compfight cc

V minulosti spatřilo světlo světa hrstka motocyklů osazených šestiválcovými monstr motory, na které se pohlíželo jako na superrychlé, nebezpečné a těžké stroje, kdy jejich vlastník si spíše než za motorku která by byla všestranně využitelná, zaplatil za exkluzivitu a jistě sklízející obdiv žasně přihlížejících. Vzpomeňme kupříkladu na šestiválcovou Hondu CBX 1000 či Kawasaki KZ 1300, které jsou i z dnešního hlediska velice zajímavé a krásné, ale trh s prodeji motorek svou koncepcí nikdy neprorazili.

Výrobci očekávali jistý boom ve využitelnosti šestiválcových motorů především u velmi náročných zákazníků, ale jak se ukázalo, i ti dali raději přednost lehčím, výkonnějším a praktičtějším motocyklům se čtyřmi válci a myšlenka šestiválce byla tak na dlouhou dobu zavrhnuta a zdála se být jako nevyužitelná pro běžný provoz. Že by se konečně podařilo zbourat tyto staré mýty a mohli jsme tak na cestách spatřit i motocykly s více jak čtyřmi válci?

Staré, nebo chcete-li původní myšlenky, se v dnešní době vracejí a tak máme možnost vzhlížet k velice zajímavým konceptům, kterým je například první český šestiválcový motor FGR s obsahem 2500ccm s úhlem válců do V. Ten je v tuto chvíli stále ve fázi vývoje, kdy v nejbližší době by mohla být známa konečná podoba již hotového prototypu. O krok ve předu ve vývoji vlastního šestiválcového motoru je tradiční německý výrobce motocyklů značka BMW. Mnichovští dávají tušit modelem Concept 6, jakým směrem se bude vyvíjet modelová řada K.

Koncept má v rámu napříč uložený řadový šestiválec o objemu 1,6l, kdy dle informací samotného BMW motor poskytuje točivý moment 130 Nm již od 2000 ot./min., přičemž by měl být schopen maximálních otáček až 9000 ot./min. Oficiální údaje o výkonu zatím nejsou známy, ale předpokládá se, že by motor měl dle výpočtů disponovat 150HP. Sice nejde o žádné supersportovní výkonnostní údaje, ale mezi supersporty nelze tento motor řadit, jelikož bude určen spíše pro cestovní využití a lze předpokládat, že bude mít uplatnění i v jiných cestovních modelech motocyklů BMW řady LT. Zajímavá je i stavební šířka motoru, která je pouhých 560mm, což je při řadovém uspořádání šesti válců velice pozoruhodný údaj. Čtyřválcové motory BMW jsou nakloněny vpřed pod úhlem 55 stupňů, kdy i tento šestiválec je nakloněn pod stejným úhlem a zachovává tak tvář motorů značky BMW.

Samotný design motocyklu BMW concept 6 je dosti futurický a pokud by se měl motocyklový design ubírat tímto směrem, tak proč ne? Motorka má i přes svou z dnešního hlediska futuristickou podobu zachovanou i tvář dnešních motocyklů, kdy tento designově zajímavý počin můžeme brát i jako moderní tvář „café raceru“. Celému designu vévodí především šestice koncovek výfuků, které jsou umístěny do strany a jsou řazeny za sebou a dávají tak tušit počet válců, kterými tento skvost vévodí. Na počet válců poukazuje mimo jiné i počet žeber sání.

Celý projekt boří zaběhnuté tradice značky BMW a jediné poznávací znamení o kterém můžeme již dnes říct, že je pro BMW typické, je letmo uložené zadní kolo a pohon zadního kola kardanem. Lze předpokládat, že celý projekt vstoupí co se týče motoru i podvozku do sériové výroby s minimálními změnami a pokud dojde přeci jen k nějakým změnám, tak to budou změny vynucené pro homologaci motocyklu.

BMW concept 6 boří zarputilé myšlenky na koncepci motorů se šesti válci v řadě uložených a my se tak můžeme těšit na budoucí podobu těchto technicky velice zajímavých a nevšedních řešení motorů, kdy čtyři válce již jednotlivcům nestačí.

Štítky:

Příspěvek je bez komentáře.

Přidejte odpověď